User Story Mapping

Het doel van softwareontwikkeling is niet om zoveel mogelijk features zo snel mogelijk op te leveren. Het gaat er om precies genoeg features te maken om je beoogde eindresultaten te bereiken. De User Story Mapping techniek helpt om dat te bereiken.

Ik gebruik deze techniek regelmatig. Zo heb ik bijvoorbeeld een training en workshop gegeven bij een startup. Tijdens de training leer ik de concepten van User Story Mapping en hoe die toe te passen. In de workshop heb ik het gebruik van User Story Mapping in de context van een specifieke project of product gefaciliteerd. We begonnen met een klein aantal post-it notes waarop high level items waren benoemd. Met deze basis zijn we de User Mapping Techniek gaan toepassen om vanuit de business strategie tot in details te achterhalen welke functionaliteit belangrijk was op het platform. Aan het eind van  de workshop waren we de muren van de meeting room bedekt met post-it notes. “Nu begrijp ik wat we aan het bouwen zijn” was de feedback van één van de directieleden.

User Story Mapping kent veel voordelen. Ten eerste zorgt het maken van een User Story Map met een team voor gedeeld begrijp en een gezamenlijk vocabulaire voor het probleem domein: iedereen hecht dezelfde betekenis aan de woorden die dagelijks worden gebruikt om het probleem domein te beschrijven. Daarnaast ontdek je nieuwe gebieden in het probleem domein, die eerder aan de aandacht waren ontsnapt.

Verder creëert een User Story Map die zichtbaar op de muur hangt een enorm overzicht en vereenvoudigt het stellen van prioriteiten en het opsplitsen in releases. Discussies over wat er wel en niet op een bepaald moment gebouwd moet worden zijn op deze manier veel eenvoudiger. Met als extra psychologisch effect dat mensen voorkeur features (pet projects) op deze manier makkelijker kunnen loslaten of uitstellen, omdat ze op de muur zichtbaar gemaakt zijn. Meer achtergrondinformatie is terug te vinden in het boek User Story Mapping van Jeff Patton